Ahoj, jmenuji se MrPhox a letos budu "hostit" výroční téma na CM. Rozhodli jsme se Waka trochu vyzpovídat a aby to celé mělo pořádný rozptyl tak se nejedná o jednorázový rozhovor je proto sepisován o několik měsíců dříve.

Ahoj Waku, tak tě tu máme. Do pěti let CM zbývají tři měsíce, jaký z toho máš pocit?

No bojím se, další rok za námi. Další zkušenosti, další problémy. Jedny uzavřeme a další na nás čekají (smích).

Bojíš se? Čeho, vždyť jako majitel tedy ten kdo to tu vede se nemáš bát.

To jsou jenom kecy, vždycky když někomu teče do bot tak se bojí. Jde spíš o to, že tento rok je to fail za failem. Když se kouknu na všechny uveřejněné minihry tento rok, všechny updaty, všechny věci okolo CM.. všechno je fail. Prostě nic nemá úspěch.

Uveřejnili jsme Murdera, fail. Uveřejnili jsme Prison fail. Doslova ukázkově jsme přešli na online mode, fail. A takových věcí tu je mraky a mraky.

Waku, a ví se tedy proč CM jako server ve všem failuje? Vždyť pár let zpátky všechno šlo a hrálo tu stovky hráčů. Proč né již teď?

Pojem "hrálo tu stovky hráčů" je diskutabilní. Připomínám, že většina hráčů si pamatuje dobu roku 2015, období kdy končila verze 1.8 jako poslední verze. tehdy CM měla opravdu přes tisíc hráčů skoro denně. Nebylo to ale pořád. Výhoda dřív byla, že server nikdo neznal, přišli hráči a jé.. nový server i když měl 2 roky. Pořád ho znalo méně hráčů než dnes.

Takže za to, že CM failuje může to, že je prostě CM stará?

Tak jsem to nemyslel, jde o fakt, který je zde stále omílaný. Ty jakožto hráč jsi přišel v roce 2015 na server, byl pro tebe nový a hrál jsi tu 2016. Nastal rok 2017 a pár věcí se odebralo, pár změnilo a tebe to přestává bavit a naopak se ti začínají některé změny hnusit i přes to, že pro nové hráče, třeba z 2017 to je super update. Tím pádem si najdeš skupinu lidí, kteří zde vydrželi (a že jich je) a začnete psát, jak jde CM do sraček, jak se to tu mění k horšímu.

Tzv. CM pro tebe ztratí tu atraktivitu a novotu. Jelikož většina lidí na světě nemá rádo změny, ale chce zároveň novinky. Tak se tyhle všechny pocity začnou lámat... a nakonec to dopadne tak, že CM pro tebe dopadne jako server, který je na hovno i když není.

Chceš tedy říct, že CM dosáhla svého vrcholu u většiny hráčů a už je nemá jak "nadchnout"?

Ano přesně tak, funguje to tak ve všem stejně. I kdyby jsme rozdávali miliony, tak by to byla novinka ale po půl roce by jsme zase byli na prd, jelikož by to mělo jiné vedlejší efekty.

Není tedy lepší server uzavřít a vyprdnout se na to?

To je dobrá myšlenka. Ovšem když si jí řekneš párkrát, tak ti dojde že to je blbost. I když CM je pro většinu už stará, k ničemu a jak tvrdí "jde do sraček". Stále jsou tu nový hráči MC, kteří jí neznají. Stále je výdělečná, stále představuje nové věci. Stále má dost hráčů v poměru počtu serverů vůči ostatním v CZ/SK. Stále je na vrcholu českých MC serverů. Nemá sice tisíce a ani stovky hráčů, ale je tam kde byla i s 1500 hráči. A to je to co definuje server. Pružnost, efektivita a kvalita.

Kvalita, většina starých hráčů namítá, že dřív byla CM méně zabugovaná. Jak to tedy je teď?

Méně a více zabugovaná je opět relativní pojem. Jelikož opravit se server zcela nedá nikdy i kdyby se každý na serveru snažil. Bugy jsou a bugy budou vždy. Jde spíš o to, jaké v té době jsou a jak se projevují. Ovšem hájit to, že dřív byla CM méně zabugovaná a teď je víc, je holý nesmysl jelikož dřív taky byla CM menší dnes je to skupina zhruba 20 serverů, které různě spolupracují přes xyz služeb.

CM je tedy větší než třeba v roce 2015 a 2016?

S porovnáním s těmi roky, ano přibližně 10x tak větší.

Proč, ale tehdy i když byl server x krát menší, měl a utáhl o stovky víc hráčů?

No, utáhl výkonnostně je CM na tom opravdu dobře, problém je ale v samotném Minecraftu.

Waku, né vše lze házet na Minecraft.

Ano, né vše. Ovšem jelikož CM za ty roky jede aktuálně skoro 70% na vlastním source, tak máme velkou kontrolu nad zatížením, které je doslova z strany pluginů nulové.

Proč, se ale hráčům stále lagují farmy, redstone atd.? To je přece chyba CM, když na jiných zahraničních serverech, se toto neděje.

Je to chyba CM, ale i není. Chyba CM to je z důvodu, že jsme redstone 4 roky nijak nelimitovali. Máme již připravené plány jak budeme redstone limitovat, ale může to trvat i půl roku, než se to nějak na serveru projeví.

A není to chyba CM, jelikož... no pokud hra není optimalizovaná na běh na serveru a nedokáže využít více jader. Je to těžké.

Hlavní chyba je tedy v optimalizaci Minecraftu?

Dalo by se to tak říci, i velké zahraniční servery lagují. Laguje vše, kde je dost entit, redstone atd. což má CM všude a to je ten problém a bez limitu. Jinde limity jsou, a tak to ani není poznat.

Když je řeč o Mojangu, prý CM napsal Mojang o EULE, co je na tom pravdy?

Ano, tento rok nás kontaktoval Mojang, že porušujeme EULU. Bohužel to bylo v době, kdy jsem měl all nad hlavu a svalilo se to na mě jako lavina po výbuchu sopky. At jsem myslel na cokoliv, vždycky se mi vybavil online mode jelikož nikdo nedokázal vysvětlit, co teď.

Takže CM přešla na online mode ze strachu z EULY?

Dalo by se to tak říct, né zcela ale určitě tam hrála roli EULA. Jde o fakt, že prostě CZ/SK komunita MC hráčů prostě nebudou platit za kosmetický věci a ať si každý říká, co chce. Když máte 300 hráčů jsi rád, že si někdo tu kosmetiku koupí, když máš 30 tisíc hráčů, tak to řešit nemusíš. V tom je základní rozdíl, který jsem ve finálně popisoval i Mojangu.

CM ale teď nedodržuje EULU, co tak koukám do Storu. Proč?

No jelikož jsme přešli zpětně na warez. Tak jsem řekl, že Mojangu na EULU seru. Sám jsem jim to napsal nedávno, že to prostě tady tak nefunguje. Snažili jsme se, zkusili jsme to, selhali jsme. Ovšem i to je pokrok, který český server toto může říct natož, který český server je buzerovaný Mojangem.

Takže nakonec Mojang CM zablokoval za nedodržení EULY?

Možná ano, možná ne. Od odeslání mailu jsme do dneška nedostali odpověď a to už je to skoro týden. Jediný co víme, že po odeslání mailu se blacklist zupdatoval o jeden záznam, přibližně po 20 minutách. Možná to jsme my. Jediný český server v Mojang blacklistu.

Znamená to tedy, že pokud začne Mojang blacklist fungovat, CM skončí?

Pravděpodobně ano, pokud ten záznam jsme my. Ale nikdy jsem nepochopil, proč řeší malé servery. V zahraničí (viz. jakýkoliv US server list) jsou mraky serverů, které EULU nedodržují a v blacklistu nejsou. Proč tedy Mojang neřeší je, ale nějaký třistaslotový servery?

Nedávno jsem zrovna dělal průzkum.. vybral jsem si 100 serverů, kde hraje víc jak 150 hráčů a aby byly z US. Z 100 serverů EULU splňovali jenom tři a to Hypixel, Mineplex a HiveMC. Přičemž u Mineplexu je to také sporný, jelikož některé balíčky jsou na hraně. Ostatní na to prostě serou, proč by jsme tedy my měli dodržovat EULU a proč by vůbec Mojang měl nám něco přikazovat, co máme prodávat když je to na nás. Pokud ten server je na prd, tak na něm hráči přestanou hrát, to ale není věc Mojangu. Ano, je to jejich hra ale servery taky musí z něčeho žít. ANO v zahraničí jsou přemrštěný ceny, ale proč ne? Když to jde...

Souvisí to nějak s OVIP za 40 euro?

No to je kapitola sama o sobě, při uvedení OVIP za 40 euro, si každý hráč co znal CM ťukal na čelo. A my nechápali proč.

No přiznejme si, že dát 40 euro za VIP na Minecraft serveru je moc.

To nepopírám, je to ale Global VIP, které platí na celé CM a na všech budoucích serverech, které CM bude mít. Oproti zahraničním cenám je to ještě levný, tam jsou schopný dát za takový VIP i 200$. Jenže u nás, ve státě kde každý platí s SMS, je to holt těžký.

Cituji: "Po tom failu s online módem, se český servery bojí přejít na online mode, aby nedopadli jako CM".

To je blbost, na CM vždy převážně hráli originálky a to nám nikdo vyvrátit nemůže. To byl taky jeden z předpokladů, proč jsme přešli na online mode. Ovšem nedomysleli jsme, že i online hráči, mají warez kamarády kvůli kterým na CM hrát nebudou, protože se nepřipojí.

Tak to jste ale měli očekávat ne?

Říkám, tehdy to byl strašný frmol, a do dneška toho lituji. Byl to bezmyšlenkovitý přechod, který postihl nevratně CM. Vrátit se to již nedá... prostě to bylo nepřipravený a jednorázový. Takový to, když se rozhodnete, že to potřebujete ale nakonec to pak stejně leží v šuplíku. To byl online mode na CM. Nepopírám, že by někdy v budoucnu se mohl vrátit, ale po tomhle roce jsem se radši schoval na pozadí a radši jsem zticha. Většina lidí věřila CM a tímhle jsme klesli u dost hráčů na dno.

Přejdeme ale k Minecraftu v CZ/SK samotnému, CM oslavila pět let, napadlo by tě někdy, že by něco takového mohlo mít pět let?

Do dneška si pamatuji, jak jsem stál na Survival shopu, tehdy /warp shop z Quartu, určitě si ho někdo pamatuje. A psal jsem do chatu, že CM je jenom "jednoletý projekt" a že ke konci prázdnin skončí. Nestalo se ale tak, jelikož tehdy za týden se připojovalo tolik hráčů, že jsme mysleli že to jsou boti.

Velká většina hráčů si pamatuje těch 1500 hráčů, co zde bylo.

Ano, to jim nepopírám ale zapomínají, že to bylo v době kdy Gejmr streamoval a SG spadlo. Ovšem ano tehdy zde, jak jsem psal na začátku, hrálo okolo tisíc hráčů, jelikož zlatá 1.8.

Myslíš si, že nějaký update od verze 1.9 je lepší než 1.8 nebo 1.7?

To je sporný, hráči chtějí novinky ale nechtějí PVP. Když chcete nový bloky, nový moby hledáš survival servery. Když si chceš zahrát PVP vybereš si radši 1.8 server, protože tam máš jistotu že to je all jak má být, a že to není "upravený" tak aby to jenom vypadalo.

Jaký máš názor na to, že většina český a slovenských serverů jsou starý. Příkladem třeba CM nebo jiné jako SG nebo GT, který mají i víc jak pět let a i přes jejich dobu jsou stále v TOP.

No to je problém, pamatuju si, že když vznikala CM tak každý psal, že nemůže nikdy mít víc jak 100 hráčů. Jelikož všechno žraly tehdy servery, které byly větší ale neměli tisíce. Ale šlo to, jelikož CM tehdy (né dnes) byla přelomová a tak šla nahoru rychle.

Problém je to, že všechny český servery, které vzniknou jsou jak přes kopírák. Někteří si kopírují mapy českých serverů a pak je vydávají za svoje, někteří dokonce mají uložený celý minihry a pak je vydávají za svoje. Jiný zase jedou klasický standart, že nemají ani IP a už mají TS, který je dle nás mrtvý už dva roky. Prostě.. vezmi si 10 českých serverů, najdeš to samý. Nic tam není, hledají sponzory, mají TS, mají VIP ale hráči nikde. To nejsou servery, to je odpad.

Jediný novější český server, který za něco opravdu stojí je Basicland a Qplay (můj názor yo). Ačkoliv to většina hráčů nevidí, odlišují se. Né moc ale odlišují a proto jsou na tom líp jak CM. A já jsem rád, že to tak je.

Většině serverů totiž chybí základ, a to normální majitel.

Takže základ serveru je majitel?

Zní to vtipně a ještě hůř se to vysvětluje ale je to tak. Samozřejmě vtipný to je v mojí pozici, když tohle píšu ale zamyslete se nad tímhle.

Server má majitele, který jenom kopíruje, rejpá do všech, na všechny jenom poukazuje a pak nakonec zjistí že nic neumí. Jak bude vypadat AT? Uplně stejně, protože admin team následuje majitele. Pokud je majitel debil, bude debilní i AT a o to hůř bude na hovno server i kdyby tam rozdával miliony.

To si většina neuvědomuje, proto je tu tolik odpadních serverů, protože všichni jenom kopírují, nezamyslí se nad tím a hned očekávají tisíce hráčů za nic.

Takže to, že je "CM neporazitelná" je díky tobě?

To jsem neřekl, ale nezapomínej, že majitel řídí server, at ho sleduje a hráči sledují AT. Odvíjí se od toho všechno. Já třeba se snažím vycházet se všemi jak nejlíp to jde, možná to je moje osobnost no. Ale neznám nikoho, z serveru s kým bych se hádal, s kým bych měl problém atd. Naopak jsem rád, když mi třeba někdo z AT sdělí, že má s něčím problém a já to s ním třeba mohu probrat a hned se té osobě uleví. Myslíš, že by tohle někdo řešil s osobou, který by byl u prdele i server a choval se jak fakan? Ne... je to o přístupu a ten se snažím a celkově CM snaží mít ten nejlepší jak může. A to je důvod, proč je CM taková jaká je a nikdo jí v tom nepřekoná.

Jak vidíš CM třeba za rok až dva roky?

To je těžké říct, tento rok byl rozhodně ten nejhorší. A je potřeba se poučit z chyb a neopakovat je. Ovšem máme i tak připravené velké změny. V první řadě plánujeme třeba CM hodit pod firmu, aby all bylo jištěno i právně a mohli jsme zařídit pár trestních oznámení na pár hráčů, co nás otravují už roky. Máme také v plánu dělat i jiné hry než jen Minecraft a k tomu také turnaje. Kde ale bude CM, to fakt nevím. Je možné že třeba za tři roky CraftMania už nebude doménou Minecraftu ale třeba Hytale serverů, kdo ví. Máme plány, uvidíme... nekončíme. Vzdát to, je to nejhorší co můžeme udělat.

Minulý rok, jsi psal ve svém tématu hoodně věcí, co by měly být v roce 2018. Jak to vidíš na 2019?

No, to je jedna z těch mega chyb CM. Plánování a uveřejňování datumů. Proto jsem v říjnu pozměnil, tak jak funguje CM z hlediska plánování a rozhodl jsem se vybrat pět základních věcí, na které by se měl server zaměřit v roce 2019.

Jaké to jsou, jestli se mohu zeptat?

Ale jistě, zde je máš:

  • Minigames - vrácení BedWars & SkyWars + vlastní minihry, které nejsou v CZ/SK nebo nemá nikdo. Máme mnoho hráčů, kteří mají geniální nápady a server by je mohl zrealizovat, proč toho tedy nevyužít.
  • Statistics - Globální statistiky/Public API/Achievementy/Seasons, toto jsou základní věci na zahraničních serverech. Máme v plánu zavést globální statistiky a i statistiky pro každou minihru. První, která by to měla podporovat bude logicky staronové BedWars. Zároveň máme také v plánu dát hráčům přístup k jejich datům, tedy veřejné API (JSON), kde si každý kutil bude moct vytáhnout co chce, a budeme tak moc třeba udělat různé osobní podpisy na webu s statistikami atd.
  • Kompletně OWN SOURCE - jedním z našich největších plánů je aby CM jela kompletně na vlastním source. Protože jedině tak, můžeme mít kontrolu nad vším, co se na serveru děje.
  • Survival servers - Prison/Vanilla Skyblock/A? - Samozřejmě nezapomínáme na hráče Prisonu a VSB. A? Máme tu v plánu pár survival serverů, které nikdo na světě nemá. Uvidíme jak na tom bude Minecraft 1.14 aby jsme mohli využít plného potenciálu. :}
  • Marketing - Facebook/Twitter/Instagram/Changelogs/DevBlogs - jedna z základních věcí serveru, co do dneška CM chybí. A to reklama a marketing. Prostě ví se, že server existuje ale neví se, co je nového. Chyba...
  • Hytale - pokud v roce 2019 výjde, CM bude mezi prvními servery v CZ/SK který jej bude mít. Uvidíme...
No, když na to tak koukám, tak opravdu každou část by CM měla nějak vylepšit.

Ano, víc pro rok 2019 nemáme. Je na čase vrátit CM, to co ztratila, to díky čemu byla na vrcholu. Uvidíme jak to dopadne.

Rok 2018 byl ve znamení ... "Znovu a lépe", rok 2019 je ve znamení "Jednou a naposledy..." nebo "Jednou a navždy" ?