Každý z nás vidí něco velkého, něco co má špičkově pracovat, něco co vytváří kolektiv a naději, že se tam nakonec jednoho dne vrátíš. Je proto na čase si popsat, jaké to je vést jeden z největších serverů.

Toto téma je sepsáno jako rozhorvor, odpovídá na nejčastější dotazy hráčů a všech okolo.

Jak tě napadl nick MrWakeCZ?

Nu k nicku MrWakeCZ se vztahuje velmi dlouhá historie, ale pokusím se jí zkrátit. Prakticky můj nick vznikl na základně hry od Rockstar Games -> Alan Wake. Jedná se o hororovou hru víc ale prozrazovat nebudu. :D

Jaký máš názor na komunitu na serveru?

Komunita je pro server to nejdůležitější, každý server si jí tvoří sám. Hned po AT, je to další základ a pilíř kvalitního serveru. Když budete mít na serveru hráče, co nadávají, cheatují a nikdo to řešit nebude, bude tam logicky takových hráčů více. Výsledkem bude jedině konec serveru. Nikomu se nechce hrát tam kde vám soustavně nadávají. Proto je kominuta u nás na serveru docela specifická. Jsou tu hráči, co hrají dva a víc roků bez jediného problému, pak jsou tu hráči co neví, co chtějí. Ti většinou porušují pravidla, avšak stále hrají na serveru. No a pak je tu třetí část, těch nárazových, těch co mění pohled na vše. Hráči co se za den připojí a ještě ten den dostanou cheaty. Jelikož se snažíme stále měnit pravidla, tak aby vyhovovaly všem jak AT tak hráčům, tak dle některých hráčů máme jednu z nejlepších komunit.

Prý vám klesl počet hráčů za rok až o 300%, co je na tom pravdy?

V našich končinách byl server 2 roky na 3. místě nejnavštěvovanějších serverů. Mnoho hráčů mi již v minulosti vyčetlo, že server šel dolů, jenže většině nedochází, že náš server je stavěný na to, aby poskytoval hráčům to nejnovější v MC, revoluční věci a jiné blbůstky. V důsledku toho s vydáním Minecraftu 1.9, šel počet hráčů z 1300 na 500 denně. Jak každý ví, nikdo nemá rád to PvP a všechny obrovské servery v zahraničí jsou stále na 1.8. Samozřejmě pro ně by to bylo jako pro nás, kdyby přešli avšak to odbočuji od tématu. Je důležité mít vizi a nezrtácet hlavu nad poklesem, vše se dá v budoucnu spravit. Stačí chtít.

S poklesem hráčů musely ale klesnou prodeje VIP a rating serveru ne?

Bohužel, není tomu tak. Právě naopak, již se našlo pár desítek hráčů, co si uvědomili, co je náš server zač. Bylo jasně řečeno, že by se nikdo v CZ/SK neudržel na verzi MC (1.9+) kromě nás. Což si prý zasluhuje velký obdiv, jenže zpátky k otázce. Prodeje VIP samozřejmě klesly, rating ne. Jelikož hráči co nás navštíví a co nás neznají, se pro ně server jeví jako nový. I když prakticky není (nedávno 3 roky). Jenže, tím že jsme na nejnovější verzi a ostatní české servery zaostávají, je tím pádem server označovaný jako něco, kam se všichni musejí jít podívat. Jak říkám vždy — kvantita není kvalita. Je lepší mít server s 500 hráči, kteří si rádi koupí VIP a navzájem si pomáhají, než mít server s 3k hráči kde se dělají soutěže o to koho anticheat zabanuje dřív.

Narazil jsi na Anticheat, prý má váš server nějaký vlastní

No nikdy jsme neměli vlastní anticheat, jelikož řekněme si popravdě. Nic není stoprocentní a ani detekce cheatů. I kdyby jsme udělali špičkový anticheat na detekci všech cheatů z Wurstu/Huzuni, tak stále bude na internetu dalších 600 cheat-launcherů, které to může potenciálně ignorovat. Je to tedy nereálné detekovat vše. Proto používáme placenou verzi jednoho z nejlepších anticheatů. Náš poslední “CMAC”, kterého hráči znají dost dobře, byl místy tak chybný a retardovaný, že kopal jak se mu chtělo. Proto se rozhodlo a já jsem toho také názoru, že nejlepší anticheat jsou sami hráči. Hráči, kteří hrají na serveru nějaký pátek, mají schopnou techniku někoho natočit. Hodí to na forum a hráč, co podváděl má ban. Jenže to je také trošku retardovaný přístup, jelikož spoléhat se na hráče u velkého serveru, je zbabělost a když kolem tebe na minihře proletí hráč, tak to také není moc dobrá vizitka serveru. V důsledku toho všeho, se rozhodlo, že bude anticheat ale takový, který bude detekovat pouze pasivní cheaty. Nikdo ho nepozná, ale bude dráždit hráče, co něco mají. Ze serveru se tak nemůže stát atrakce na banování a jiné akce, které existují na jiných serverech.

V předminulé otázce jsme rozebírali VIP, jaký máš názor na SMS?

Já jsem zastánce toho, že by se měly SMS kompletně pro MC servery zrušit. Podle mého průzkumu jsou CZ/SK servery na minecraft docela hodně po zadu. Kouněme se na to takto, jakožto jediný velký server máme Store. Hodně za něj platíme, ale vyplatí se. Z předminulých měsíců dělaly platby přes Store víc jak 70% nákupů VIP. Jakto? No protože přes PayPal/PaySafeCard jde k serveru až 95% ceny VIP. U SMS si bere 50% operátor, což si přiznejme, kdo chce živit operátory, když už tak z nás rejžují dost za nejdražší tarify v EU. Proto je náš plán ke konci roku jakožto jediný server (pokuď nás někdo nepředběhne) kompletně zrušit SMS platby. Ano, je to opravdu velký risk, jenže v tomhle jsme opravdu zaostalý a chce to změnu. Věřím, že náš server by se tak uživil, jelikož opět stoupl prodej VIP. Nehledě na to, že hráči si už v dnešní době kupují hry přes Steam/uPlay/Origin, takže mít PayPal nebo sehnat na každým rohu PaySafeCard není žádný problém. Je to rychlejší, pro nás bezpečnější a hlavně bezchybové. Za 2 roky co máme Store, se 100% všech plateb doručilo správně. U SMS toto říct nemůžeme, tam je chybovost parkticky u každé 4. a navíc musí být hráč na serveru online. Ne — SMS je zlo.

S nákupem VIP se ale odvíjí i platba za server, jak to je u Vás?

Popravdě CM je málo kdy v plusu, jenže díky dobře rozmístěnému VIP, které je mimochodem jedno z nejdražších v CZ/SK, jsme tu stále. VIP je základ serveru pro rozšíření a pro hráče. Nikdo vám nebude kupovat VIP, pokud bude zabugovaný a uvidí, že server jde do.. no víme kam. Proto je důležité si to správně rozvrhnou. U nás je VIP děleno na základní 4 typy. Survival — Skyblock — Creative — MiniGames. Každý typ má svoje VIP, ano vypadá to jako SellOut ale není. Zamysli se nad tím, že když budou nízké prodeje na Survivalu, tak ale mohou být vysoké prodeje na Creativu a MiniGames. Tím pádem jsou to tedy základní 4 pilíře našeho VIP systému, který se navzájem vyrovnává a tím pádem server nemá prakticky jak nikdy krachnout. To, že je VIP drahé je vedlejší, jelikož pokuď hráč vidí kvalitní server na kterém hraje každý den, tak si časem to VIP koupí všude.

S tímto typem plateb, tě musí označovat, že to děláš pro peníze ne?

No, když se nad tím zamyslíš a hodně si projdeš historií serveru, dojde ti, že to není dělané pro peníze jenže bez peněz není nic. Hosting něco stojí, věci okolo něco stojí, já musím z toho něco platit státu, platím si z toho školu, jídlo atd. Ono je sice sranda se mi vysmát, že to dělám pro prachy i když to není pravda. Existují různé druhy serverů, které jsou extra na prachy, jako jsou prodávání VIP na 30 dní, prodávání OP nebo i vlastní shopy. Je to prostě na každým jak to posoudí.. a když ukážete někomu, že máte víc peněz budete vždy u něj jako ten, co to dělá pro prachy. Jenže mě to baví to dělání serveru. Potkám mnoho hráčů, kteří rozumí počítačům více, poradíme se, porovnáme. Díky serveru si mohu i osahat servery, jak fungují velké programy co používají velké firmy. Prostě jsem si udělal pískoviště, na kterém si všichni hrajeme. Není přece nic lepšího, než se to naučit sám v klidu bez školy. :)

Jaký máš názor třeba na to, že většina českých serverů jsou warez?

Opět jedna z dalších chyb s SMS, která je na CZ/SK scéně hodně rozšířená a to Warez hráči. Řekl bych, že patříme ke světovým jedničkám s Warez hráči v MC. Z mého nedávného dotazníku, jak by reagovali hráči na to, kdyby jsme přešli na Online-mode nebo-li originální server byl následující. Více než 70% hráčů, by server nenavštívilo, pokud by aspoň jeden z jejich kamarádů měl Warez MC. U nás je hodně originálek, za dva roky AutoLoginu evidujeme přes 60 tisíc, jenže jak jsem psal, né každý má a né každý si to koupí. Základní zádrhel jsou hráči a jejich ochota, pokuď bychom došli k tomu, že by nakonec hráli a jejich kamarádi by si museli zakoupit MC, není co řešit. Všichni by přešli na originálky — tuny cheaterů by zmizelo, vše by bylo popravdě ideální. Jelikož by jsme nemuseli řešit hromady chyb, které vznikají kvůli Warez ID, kvůli IP banům (ban na originalku = koupit si nový MC). Hráči by si vážili serverů, vážili by si sami sebe. Každá originálka mi dá za pravdu, že hrát na originálním serveru, je uplně jiný požitek ze hry. Mraky a mraky problémů by se vyřešilo. Jenže je tu druhá strana, servery. My jsme kdykoliv připraveni přejít na online mode, jenže my nic nezměníme. Kdyby vznikla v CZ/SK nějaká dohoda, že všechny velké servery nad 100 hráčů by přešli na originálky, hráčům s Warez by nezbylo nic jiného než si koupit MC a po čase by se vše vyrovnalo a kompletně by jsme se zbavili warez hráčů. Jenže to je nereálné..

A co bugy, takto velký server musí mít hromady bugů, ne?

Jo jo bugy, to je kapitola sama o sobě. Ano, takto velký server má hromady a hromady chyb. Vše v jeden den funguje bez problém a z ničeho nic druhý den to nejde. U nás na serveru se hodně chyb dělí do určitých sekcí, jako třeba — bugy v našich pluginech, bugy v pluginech třetí strany, bugy v minecraftu. Každý bug je proto zařazen, třeba naše bugy jdou na můj osobní GitLab, v pluginech třetích stran kontaktujeme toho co daný plugin vytvořil a pokuď neví dokonce mu poskytneme servery na opravu a komplětní logy. Bugy v MC jsou pouze evidované na speciálních stránkách u Mojangu. Používáme i moderních technologie jako jsou CI/CD. Tedy kontroly/kompilace/doručování pluginů po celém serveru a jejich vzájemné synchronizaci. Používáme také bugtrackery a bugdetektory, jedním z nich je třeba náše Sentry. A to vše tvoří jednu z největších “developer networks” u nás na serveru. Jelikož server tvoří pluginy, je důležité se o ně starat a vše si evidovat. Máme proto někokolik revizí změn, dále pak i Status page, kterou jen tak nějaký server nemá. Používáme i Amazon S3 servery k zálohám, prostě je toho hodně a náš server se tím doslova může chlubit. Někdy si i říkám, zda je možné aby byl server bez bugů.

Většina hráčů ale nedokáže pochopit, že bugy nejdou opravit ze dne na den. Průběžně všechny opravujeme, ale nic nejde hned. Třeba nedávný problém s Jobs, z ničeho nic přestaly fungovat, výsledkem bylo, že hráči podávali stížnosti, proč jsme odebrali Jobs i přes to, že příkaz od toho pluginu fungoval a že všude bylo napsáno, že se jedná o bug. Následně jsme dostali zprávy, že nejsme schopný opravit chybu, v době kdy bylo na serveru (Survivalu) přes 80 hráčů. Proto se velký většina všech bugů opravuje v noci, když tam nikdo není. Je na to klid, šance vše otestovat a ti co mají prázdniny, mají smůlu. Bugy zásadně tedy opravuji já, nenechám do toho nikoho kecat, důvodem je, že já mám určitou představu o tom, jak to má vypadat. O tom, co tam má být, o tom co to má dělat. Někdo další by možná měl stejný názor, ale časem by vznikly problémy.

Jaký je tedy celkový pocit být majitelem?

Nu napíšu to jak to je — otravný, únavný, nekonečný. Otravný protože, né že by mi to vadilo, ale když si chceš dát chvilku pauzu, pokaždý ti někdo napíše, že má problém. Únavný kvůli sousatvnému opravování chyb, řešení xxxx problémů, které jsou v mnoha případech zcela bezdůvodný. A nekonečný, protože je to prostě nekonečný. Když si to všechno smícháš tedy — škola, server, problémy doma a klidně i další věci, výleze ti, že to je docela zajímavý život. Né, že by mi to vadilo, samozřejmě pořád to je nic oproti třeba vedení celosvětové firmy, ale nemá to k tomu daleko. Jelikož je potřeba pořád něco představovat nového, starat se o AT, jinak dopadne katastrofálně a AT je další základ serveru. Prostě není to jednoduché, není to, že si uděláš server a hrabeš prachy. Je to to o tom, jak si to uděláš. Jak si to postavíš, jak si to zboříš. A jsem rád, že jsem majitelem serveru CraftMania.cz, jelikož tento server má potenciál pro změny. Snažíme se o to ze všech stran, důkazem jsou Store, Discord, naprosto jiný pravidla než na ostatních serverech a hodně dalších věcí, kterými se náš server liší o hodně od ostatních.

A o tom to přeci je, být originální, vizionářský a hlavně přelomový.